MÜSİAD İNŞAAT ZİRVESİ İnşaat ve Yapı Malzemeleri Sektör Kurulu Genişletilmiş İstişare Toplantısı 15 Eylül 2005, ATO Meclis Salonu Erdoğan BAYRAKTAR İnş. Yük. Müh. Toplu Konut İdaresi Başkanı Sayın Bakanım, Sayın Milletvekillerim, Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneğinin Saygıdeğer Üyeleri, Saygıdeğer Konuklar ve Basınımızın Değerli Mensupları, İnşaat sektörünün sorunlarına çözüm arayışında, işbirliği anlayışını temsil eden bu organizasyonun sağlayacağı yarara duyduğum inançla, Toplu Konut İdaresi adına hepinizi selamlıyorum. Çok boyutlu ve çok kalemli konut sektörünün; · finansman, · arsa temini, · kaliteli konut üretimi, · nitelikli işgücü, · arsa spekülasyonu, · gecekondulaşma, · kayıt dışı ekonomi, gibi sorunlarına ilişkin irdelemelerin; sosyal ve kültürel alanlardaki etkileşmelerinden bağımsız düşünülemeyeceği açıktır. Toplumların ve bireylerin varlıklarının temel simgesi olan konut, ülkelerin ekonomik, kültürel, tarihi, sosyal kimliklerinin ve gelişme süreçlerinin bir aynası, şehirlerin de temel taşlarıdır. Dünya geliştikçe, insanın barınma ihtiyacının kapsamı da gelişmiş; bu ihtiyaç, “yalnızca başını sokabileceği; rüzgârdan, yağmurdan, soğuktan korunabileceği bir mekân” arayışının çok ötesine geçmiştir. Çağdaş anlamda konut; altyapısı götürülmüş, ulaşım imkanı sağlanmış; sağlık, eğitim, ticaret merkezi gibi sosyal donatıların bulunduğu, yaşanabilir yerleşim alanlarında ikâmet etme biçimidir. Özel hayatın korunduğu, bireyin kendisini güven içinde hissedeceği, dokunulmaz bir alandır. Konut edinmeye ilişkin hak, İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 25’inci maddesinde, “Herkesin, kendisinin ve ailesinin sağlık ve refahı için beslenme, giyim, konut ve tıbbi bakım hakkı vardır” cümlesinde vücut bulmuş, “beslenme hakkı” kadar yaşamsal insan hakları ile aynı kategoride değerlendirilmiştir. Ne var ki, evrensel hukukun tanıdığı “güvenli ve sağlam konut edinme” hakkını herkesin elde edebilmesi mümkün olmamaktadır. Ekonomik imkanları olanlar, ister kendi evinde, ister kirada otursunlar, bu hakkı kullanma imkanına sahiptir. Ama yoksullar, görece dar ve orta gelirliler, göçmenler, doğal bir afet karşısında evlerini yitirenler ve benzeri zorluklar içinde olanlar, bu hakkı elde etmek konusunda imkansızlıklar yaşarlar. Nüfus hareketlerinin, hızlı ve plansız kentleşmenin, hane halklarının giderek küçülmesinin, gelir dağılımındaki dengesizliklerin, kentsel arsa üretiminin yetersizliğinin ve altyapı eksikliklerinin doğurduğu sonuç; artan konut ihtiyacı, kaçak yapılaşma ve sağlıksız kentleşmedir. Günümüzde özellikle gelişmekte olan ülkeler bu sorunlarla karşı karşıyadır. Ülkemizde 1950’li yıllarda, sanayileşmeye bağlı olarak yaşanan köyden kente göç olgusuna, hızlı nüfus artışı da eklenmiş, bu da özellikle büyük şehirlerde konut ihtiyacının artmasına, arz-talep dengesinin bozulmasına yol açmıştır. Bütün bu gelişmeler, konut ve kentleşme sorununun çözümünde devlete, konut üretim politikalarını belirleme görevi yüklemiştir. Nitekim Anayasamızın, “Konut Hakkı” başlığı altındaki 57. maddesinde; “Devlet, şehirlerin özelliklerini ve çevre şartlarını gözeten bir planlama çerçevesinde, konut ihtiyacını karşılayacak tedbirleri alır, ayrıca toplukonut teşebbüslerini destekler” ifadesiyle bu konunun önemi vurgulanmıştır. Bildiğiniz gibi; hızlı kentleşme süreci içinde, hızla artan konut talebine cevap verebilmek ve kentleşme sorunlarına çare bulmak amacıyla; bireysel konut üretenler, yap-satçı girişimciler, SSK’ya dayalı ve bağımsız kooperatifler, yerel yönetimler, merkezi hükümet ve Emlak Bankası, konut yapım faaliyetlerini sürdürmüşlerdir. Ancak, bütün bu süreç içinde, toplumun büyük kesimlerine ulaşan ve ülke geneline yayılan alternatif ve model toplu konut uygulamaları gerçekleştirilememiş, böylece 1980’li yıllara gelinmiştir. Türkiye’deki konut sunumunun yetersizliğine bağlı olarak, gecekondu ve kaçak yapılaşmanın şehirleri tehdit altına alması, uygulanabilir önlemlerin alınmasını kaçınılmaz hale getirmiştir. TOKİ’NİN KURULUŞU 1984 yılında, konut üretimi yönündeki çabaların yetersiz kalması üzerine; hem ekonominin canlanması, hem de konut sorunun çözülmesi amacıyla, 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu çıkarılmıştır. Böylece; Toplu Konut Fonu oluşturulmuş ve genel idari bütçe dışında, tüzel kişiliğe sahip Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı kurulmuştur. İdarenin ana işlevleri; · “hızla artan konut talebinin planlı bir şekilde karşılanması” ve · “Türkiye’de konut üretim sektörünün teşvik edilerek ekonominin canlandırılması” olarak belirlenmiştir. TOKİ, ülkemizde konut teknolojisinin ve konut finansmanının gelişmesinde önemli bir işlev üstlenmiş, konut üretiminde model oluşturmuştur. 2001 yılında Emlak Bankası’nın tasfiye sürecine girmesiyle; Bankanın, bankacılık faaliyetleri dışındaki görev, yükümlülük ve malvarlıkları TOKİ’ye devredilmiştir. Ancak Toplu Konut Fonu’nun 1993 yılında Genel Bütçe kapsamına alınması, 2001 yılında da tamamen kaldırılmasıyla, İdarenin konut sektörüne yaptığı katkıda da azalmalar meydana gelmiştir. Bununla birlikte hızlı kentleşme ve ruhsatsız yapılaşma eğilimi devam etmiş, yoksul vatandaşların konut ihtiyacı katlanarak artmıştır. YENİ DÖNEM 3 Kasım 2002 Milletvekili Genel Seçimlerinden sonra göreve gelen 58’inci ve 59’uncu Cumhuriyet hükümetleri; sorunun çözümü amacıyla hem hükümet programında hem de Acil Eylem Planında konut ve kentleşme meselesine büyük yer ayırmıştır. Hükümetin Acil Eylem Planının, “Sosyal Politikalar” başlığı altındaki; 44’üncü maddesi ile; “yerel yönetimlerle işbirliği sağlanarak kentlerimizdeki gecekondulaşmanın önlenmesi ve mevcut gecekondu alanlarının dönüştürülmesi”, 45’inci maddesi ile de “dar gelirlilerin kira öder gibi kısa sürede ev sahibi olmalarının sağlanması” hedeflenmiştir. Bu tedbirler ile · 2000-2001 ekonomik krizleriyle büyük kan kaybeden ve sürekli bir daralmaya giren inşaat sektörüne pozitif bir ivme kazandırılması, · ekonominin canlandırılması, · üretimin artırılması ve · işsizliğin azaltılması da amaçlanmıştır. Hedeflerin gerçekleştirilmesi için gerekli yasal değişiklikler yapılmış, konut üretim seferberliği ve kentsel dönüşüm projelerinin önü açılmıştır. Ağustos 2003’te çıkarılan 4966 sayılı Kanunla, Konut Müsteşarlığı lağvedilirken, TOKİ, gecekondu bölgelerinin tasfiyesine veya iyileştirilerek yeniden kazanımına yönelik olarak, gecekondu dönüşüm projeleri geliştirme konularında yetkilendirilmiştir. Konut seferberliği kapsamında 5273 sayılı Kanunla Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün görev ve yükümlülüklerinin TOKİ’ye devredilmesiyle, İdarenin arsa stoku 2 sene içinde 16,5 milyon metrekareden 194 milyon metrekareye çıkarılmıştır. Arsa ve konut üretim sürecinin tek çatı altında toplanması bir sinerji yaratmış, hizmette verimlilik ve etkinliği de beraberinde getirmiştir. 2005 yılının haziran ayında yürürlüğe giren 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 184. maddesinde yapılan değişikliklerle, ruhsatsız veya ruhsata aykırı olarak bina yapan veya yaptıranlara getirilen hapis cezası, plansız yapılaşma ve gecekondulaşmanın önüne ciddi bir set çekmiştir. TOKİ’NİN UYGULAMALARI Bugünkü ekonomik koşullarda fakir, dar gelirli vatandaşlarımızın uygun fiyatlarla nitelikli konut sahibi olmaları mümkün olamamaktadır. Özellikle büyük şehirlerimizdeki konutların büyük bir kısmı, izinsiz, ruhsatsız ve salaş yapılardır. Nitekim, Türkiye’nin yıllık konut ihtiyacının 600 bine yakın olduğu tahmin edilmektedir. Bugün konut alanında devletin ana kurumu olan TOKİ, gerek Anayasamızın Devlete yüklediği görevler, gerekse Acil Eylem Planında ve Hükümet Programında yer alan hedefler çerçevesinde ve Birleşmiş Milletler Habitat Gündemi’nin ana temalarından olan “Herkese Yeterli Konut” ilkesini de benimseyerek politika ve faaliyetlerini yürütmektedir. TOKİ bu çerçevede, DİE ve DPT verilerine göre ülkedeki 2,5 milyon olduğu tahmin edilen acil konut ihtiyacının yüzde 5 ile yüzde 10 kadarını bizzat üreterek; · Alternatif uygulamalarla konut üretiminin bir model çerçevesinde gerçekleşmesini sağlayarak, konut piyasasını disipline etmeyi; · Kalite, sağlamlık, ucuzluk gibi hususlara dikkat ederek spekülatif oluşumlara mani olmayı; · Özel sektörün gitmediği ihtiyaç bölgelerinde konut üretmeyi; · İhtiyaç sahibi ve alt gelir grubu vatandaşlarımıza ulaşarak, kira öder gibi uzun vadelerde ev sahibi olmalarını sağlamayı; · Ülke nüfusunun ülke coğrafyasına dengeli bir biçimde dağılmasını temin etmeyi; · Belediyelerle işbirliği yaparak gecekondu dönüşümlerini gerçekleştirmeyi ve böylece; Düzenli kentleşmeye katkı kapmayı hedeflemektedir. Başlattığımız konut üretim seferberliği ile, gerekli güven ortamı oluşturularak, vatandaşın yastık altı birikimlerinin ekonomik sistem içine çekilmesi, piyasaya sıcak para girişinin sağlanması, böylelikle, ekonomik sistem içindeki konut sektörü ile ilgili diğer sektörlerdeki yatırımların da canlandırılması amaçlanmıştır. TOKİ, konut seferberliği çerçevesindeki konut üretimi ve modern kentleşmeye yönelik uygulamalarını 7 değişik yöntemle sürdürmektedir. 1- Kendi mülkiyetindeki arsaları üzerinde konut üretimi; a) Dar ve orta gelirlilere yönelik konut üretimi, (Orta ve alt gelir grubu için 72 m2 – 130 m2 büyüklüğünde, %10-25 arası peşin, 10 yıla kadar vadelerle konut üretimi) b) - Alt gelir grubuna yönelik konut üretimi, (62 m2 – 72 m2 büyüklüğünde, 1,5-2.000 YTL. peşin ve ortalama 200 YTL. taksitlerle, 15 yıl vadeli) - Yoksullar için konut üretimi, (45 m2 – 55 m2 büyüklüğünde, peşinatsız, 100 YTL.’den başlayan taksitlerle, 20 yıl vadeli. c) Özürlüler için konut üretimi, d) Evi olmayan kamu kurumları personeli için toplu konut üretimi 2- Belediyelerle işbirliği halinde gecekondu dönüşüm projeleri; 3- Doğal afetlerden zarar gören yerleşimlerde oluşan konut açığını gidermeye yönelik konut üretimi; 4- Özellikle Büyükşehirlerde İdare arsaları üzerinde kaynak yaratmaya yönelik rant ve prestij projeleri; 5- Tarım köy uygulamaları; Göçmen Konutları ve Ahıska Türkleri İskan Komisyon Koordinatörlüğü 6- Kredi uygulamaları; 7- Arsa üretim projeleri Bu çerçevede; 2007 yılı sonuna kadar; Toplam 81 il merkezi ile bu illere bağlı ilçelerle birlikte 350 noktada 250.000 konut uygulamasına başlama projeksiyonu yapılmış ve 2005 yılı sonuna kadar 150.000 konuta başlanması hedeflenmiştir. Bugün geldiğimiz noktada; 15 Eylül 2005 itibariyle, 69 il ve bu illere bağlı 129 ilçede, 340 şantiyede, toplam 132 bin 569 konutun ihalesi bitirilip, inşaatları başlatılmıştır. Bu konutlardan 29 ilde, 43 bölgede, toplam 20.000 konut, inşaatları tamamlanarak hak sahiplerine teslim edilmiştir. 34.000 konut da, 2005 yılı sonuna kadar tamamlanacak, teslim edilen konut sayısı 54.000 olacaktır. Kuruluşundan itibaren 2003’e kadar uzanan 19 yıllık süreçte, kendi arsaları üzerinde 8 bölgede 43.145 konut üreten TOKİ’nin, iki buçuk yıllık süreçte aldığı mesafe, yalnızca Türkiye değil, dünya ölçülerinde de bir rekordur. TOKİ’nin başlattığı konut seferberliğinde öncelik; sosyal konut politikasının temeli olan “piyasa koşullarında konut sahibi olamayanlarının desteklenmesi”, yoksullara, dar ve orta gelirlilere ulaşarak, onları cüzi taksitlerle, kira öder gibi ev sahibi yapmak olarak belirlenmiştir. İdaremiz tarafından alt gelir grubu ve yoksullara yönelik olarak yaklaşık 38.000 konut projelendirilmiştir. 33 ilde 58 noktada 20.00 konutun yapımı başlatılmıştır. Salt konut üretmeyen TOKİ, yaşanabilir yerleşim birimleri oluştururken, sosyal donatıları da yapmaktadır. İdaremiz bu kapsamda; 2 bin 116 derslikli 114 okul, 17 anaokulu, 94 ticaret merkezi, 21 spor salonu, 23 sağlık ocağı, 7 hastane, 7 kütüphane, 81 cami ve diğer sosyal donatı ihalelerini gerçekleştirmiştir. Yine TOKİ uygulamalarında çevre düzenleme işleri kapsamında yaklaşık 1,5 milyon ağaç dikimi ve 2 milyon çalı peyzajı yapılmaktadır. Bu projelerin kontrollüğünün sağlanması için 75.000 konutluk müşavirlik ihaleleri gerçekleştirilmiştir. İki yıl içinde 950 ihale sonuçlandırılmıştır. TOKİ, konut üretim faaliyetlerinin yanı sıra, kooperatiflere, Belediyelere ve şehit ailelerine de kredi desteği ile konut üretimine katkı sağlamaktadır. İdaremiz ülkemizdeki kooperatif uygulamalarının sorunlarını dikkate alarak, yarım kalan çok sayıda kooperatif inşaatının tamamlanması için, 2003 yılından itibaren tamamlama kredisi vermek suretiyle bu inşaatların tamamlanmasına katkıda bulunmuştur. Bu kapsamda, Ocak 2003’ten itibaren verilen kredilerle inşaatı yarım kalan 40.000 konut bitirilmiş olup, 16.000 konuta ise kredi verilmektedir. Devam eden kredilerle birlikte, Ocak 2003-Eylül 2005 döneminde 200 milyon YTL kredi ödemesi yapılmıştır. TOKİ’nin önemli ve örnek faaliyet alanlarından biri de Gecekondu Dönüşüm Projesidir. Merkezi yönetim ve belediyelerle işbirliğiyle, ülkemizde ilk kez bu kadar büyük çaplı ve hızlı bir şekilde, gecekondu dönüşüm projeleri hayata geçirilmiştir. Eylül 2005 itibarıyla, 32 noktada yaklaşık 30.000 konutluk gecekondu dönüşüm çalışmaları başlatılmıştır. İdaremizin büyük önem verdiği bir başka uygulama Tarımköy uygulamalarıdır. Ülkemiz nüfusunun ülkemiz coğrafyasına dengeli dağılımının sağlanması, kır-kent ilişkisinin kurulması ve şehri cazip kılan altyapı, konut, sosyal donatı gibi olanakların köylerde de sağlanarak göçün önlenmesi amacıyla kapsamlı bir Tarımköy Uygulama Projesi planlanmıştır. Bu proje kapsamında 34 yerleşim yerinde yaklaşık 5.000 konut uygulamasına başlanması planlanmıştır. EKONOMİYE VE SEKTÖRE KATKI Yatırımları için bütçeden pay almayan TOKİ, bilimsel ve modern dünyanın gerektirdiği anlayışla, faaliyetlerini kendi kaynağını üreterek sürdürmektedir. Özellikle Büyükşehirlerde katma değeri yüksek kıymetli arsalarımızı en iyi şekilde değerlendirmek üzere hasılat paylaşım projeleriyle kaynak geliştirme çalışmaları yürütmekteyiz. Hasılat paylaşım projeleriyle, şehirlerimizde prestijli alanlar oluşmasına katkıda bulunan TOKİ, özel sektörle etkin bir işbirliğini de yakalamıştır. Ayrıca bu uygulamalarla; · en modern yapı teknolojileri ve tekniklerinin geliştirilmesi ve kullanılması, · modern planlama ve projelendirme ile çağdaş konut alanlarının oluşumu ve · müteahhitlerin gelişimi sağlanmıştır. Hasılat paylaşım modeliyle 3 yıl içinde İdareye yaklaşık 2.2 milyar YTL. gelir kazandırılacaktır. Oluşturulan bu kaynakla, alt ve orta gelirli vatandaşlara yönelik konut projelerini finanse etmektedir. Faaliyetlerini hazineden pay almadan yürüten ve kendi kaynağını kendi yaratan TOKİ, 2003-2004-2005 yıllarında toplam inşaat yatırımı olarak 2.2 milyar YTL. civarında ödeme yaparak ekonomiye kaynak aktarmıştır. 2 yılda başlatılan 132.157 konutla, · Toplam yatırım maliyeti 4,5 milyar YTL olan uygulama başlatılmıştır. · 132.000 konut; yaklaşık 15 milyon m2 inşaat alanı, 750 kule vinç, 8 milyon m3 beton, 500 bin ton demir, 7 milyon m2 seramik, 648 milyon adet tuğla, 25 milyon adet kiremit kullanımı demektir. · İnşaat sektörünün, yılın ikinci çeyreğindeki büyüme hızının yüzde 22.2’ye ulaşmasında katkısı açık olan TOKİ, inşaatlarında doğrudan ve dolaylı olmak üzere 550.000 kişilik de istihdam sağlamıştır. Konut inşaatçılığının istihdam katsayısı en yüksek yatırım türü olduğu hesap edilirse TOKİ’nin çalışmaları daha iyi değerlendirilecektir. Değerli Konuklar; İnşaat sektöründe yüzde 78 gibi belirleyici bir paya sahip olan konut sektörü; sosyal ve kültürel hayatla yakın ilişkisinin yanısıra; ekonomideki canlanmaya, istihdama, diğer sektörlerle olan etkileşimine bağlı olarak önemini yitirmemiş ve yitirmeyecek bir konudur. SEKTÖRÜN SORUNLARI Konut üretimi, arazi tespit ve temininden arsa üretim sürecine, zemin etüdünden imar planlarının yapılmasına, projelendirme ve ihaleden temel-temel üstü ruhsatı ile iskan izninin alınmasına, kat irtifakı ve kat mülkiyetinin kurulmasından site yönetimlerine, satış ve konut alıcılarının memnuniyetine varıncaya kadar çok kalemli ve çok zorlu bir süreçtir. İnşaat ve konut sektöründe son günlerde yaşanan heyecan verici canlanmaya karşın sektörün pek çok da sorunu vardır: Yüksek Maliyet + Bu sorunların başında, konut üretim maliyetinin yüksekliği gelmektedir. Maliyeti artıran ana unsurlardan biri, arsa temininde yaşanan güçlük ve arsa maliyetinin toplam maliyet içindeki payının yüzde 40-60’lara varan orandaki yüksekliğidir. Bu oran arazi stokunun sınırlı olduğu gelişmiş batı ülkelerinde bile yüzde 20-30 düzeyindedir. TOKİ arsa üretim projeleriyle; · Konut üretiminde önemli bir maliyet unsuru olan arsa payının asgariye indirilerek ucuz konut üretimine katkı sağlamayı, · Mera vasfını kaybetmiş atıl durumdaki tescilsiz alanların Hazine adına tescil edilerek kamuya kazandırılmasını, · Tescil edilen alanların, harita alımı, halihazır yapımı, imar planı, altyapı ve üstyapı projeleriyle planlı, çağdaş kentsel kullanım alanlarına dönüşümünün sağlanmasını, · evi olmayanlara altyapılı, projeli, imarlı uzun vadeli arsa tahsisini amaçlamıştır. Konut üretim maliyet artışında ikinci bir unsur ise, inşaat malzeme fiyatlarındaki aşırı yükselmedir. Çimento tekeli sebebiyle, özellikle Doğu ve Güneydoğuda beton fiyatlarındaki aşırı artış maliyeti artıran önemli kalemlerden biri haline gelmiştir. Vergi, stopaj, KDV, SSK prim yüksekliği maliyeti artıran diğer unsurlar arasında yer almaktadır. Konut üretimi hem özel sektörü hem kamu sektörünü yakından ilgilendiren bir alandır. TOKİ, bugün Türkiye’de en hızlı konut üreten kurumdur. Bugün kooperatiflerin ödediği KDV oranı yüzde 1 iken, TOKİ, alt gelir gruplarına yaptığı toplu konutlarda bile yüze 18 KDV ödemektedir. Ayrıca, bankalar kredi karşılığı konut satış sözleşmelerinde damga vergisi ve harçlardan muaf tutulurken, TOKİ sözleşmelerinde, tapu işlemlerinde ve ipoteklerde damga vergisi ve harç ödemektedir. Kamu İhale Kanunu + Kamu İhale Kanunundan kaynaklanan sorunların başında da, aşırı düşük teklifler gelmektedir. Kanunda yapılacak bir değişiklikle, aşırı düşük tekliflerin değerlendirme dışı bırakılması sağlanmalıdır. Piyasaya borcu olan müteahhitlerin verdiği aşırı düşük tekliflerle ihaleyi almaları, inşaatları yarım kalmasına neden olmaktadır. Bu konuda mutlaka bir denetim mekanizması oluşturulmalıdır. İhale sürecinin uzunluğu, ihaleye katılan ortak girişimlerin her birinden ayrı ayrı ihale yeterlilik şartlarının istenmesi, belge tamamlatma işlemlerine ilişkin sıkıntılar yine Kamu İhale Kanunuyla bağlantılıdır. Yaşanabilir Yerleşim Birimleri Oluşturmak + Genellikle şehrin dışında kurulan yeni yerleşim birimlerine altyapı hizmetlerinin hızla getirilmesi şarttır. Bu belediyelerin sorumluluğu altında bulunan bir konudur. + Yaşanabilir yerleşim yerlerinin oluşması, konut yapımıyla sınırlı değildir. Burada ulaşımın sağlanması; sağlık, eğitim ve ticaret merkezlerinin kurulması gerekmektedir. + Ayrıca; kat irtifakı, kat mülkiyetine geçiş ve site yönetimlerinin oluşturulması konularında da sıkıntılar yaşanmaktadır. İskan ve Ruhsat Almada Sıkıntılar + Bürokratik engeller işi yavaşlatmaktadır. İskan (yapı kullanma) izni alabilmek için 17 değişik birim veya idareden izin almak gerekmektedir. Bu sorunun çözümü için hazırlanmış olan kanun taslağı Başbakanlıkta bulunmaktadır. Ayrıca, ruhsat (temel-temel üstü ruhsatları) alımında da sıkıntı ve gecikmeler yaşanmaktadır. Denetim ve İşgücü + Yapı denetim eksikliği de, sektörün önündeki ciddi sorunlardan biridir. Ülkemiz, deprem riskiyle karşı karşıya bulunduğundan, bu konu hayati önem taşımaktadır. Afetlerde meydana gelen kayıp ve hasarların en önemli nedeni yapılaşma sürecindeki bozukluklardır. Afetlerin, kaçak yapılaşma, denetimsizlik ve plansızlık nedeniyle çok büyük boyutlara ulaşması, kentsel dönüşümün önemini artırmaktadır. TOKİ olarak yaptığımız konutlarda depreme dayanıklılık konusuna büyük hassasiyet gösteriyoruz. İnşaatlara başlamadan önce arazi tespit ve projelendirme aşamasında sondaja dayalı zemin etütleri yapılmakta, uygulama projeleri depremlere dayanıklılık konusunda gerekli hesaplamalar yapıldıktan sonra hazırlanmaktadır. + Aynı çerçevede, yapı malzemelerindeki kalite ve standart eksikliği de sektörün karşı karşıya bulunduğu sorunlardan biridir. + Bir başka sorun, müteahhitlik mesleğinin standartlarının oluşturulamamış olmasıdır. Herkesin müteahhitlik yapabilmesi, kaliteli üretimin önünde bir engel oluşturmaktadır. Müteahhitliğin çok iyi bir tanımı yapılmalıdır. Bu alandaki sivil toplum kuruluşları daha etkin bir anlayış sergilemelidir. + Ayrıca ara eleman eksikliğimiz vardır. Meslek liseleri, bu ihtiyacı karşılayamamaktadır. + Unutmamamız gereken bir başka konu da konut seferberliğinin bitmesiyle müteahhitlerimizin işsiz kalabileceğidir. Bugün temininde güçlük çekiyor olsak da, seferberliğin ardından ülkemizde kule vinç ve tünel kalıp mezarlığı oluşabilir. Bu bakımdan konut müteahhitlerimizin başka Ukrayna olmak üzere yurt dışında iş almalarına yardımcı olmak gerekir. + Özellikle yurt dışı işler için teminat mektubu almak konusunda da sıkıntılara yaşanmaktadır. Değerli konuklar; İnşaat sektöründe yaşadığımız büyük canlanma, sorunların da hızlı çözümünü gerektirmektedir. TOKİ, Türkiye’nin yıllar önceden büyüyerek bugünlere gelen konut ve kentleşme sorunu konusunda çok önemli bir işlevi yerine getirmektedir. MORTGAGE SİSTEMİ Son günlerde konut sektörünün gündemindeki konulardan biri, “gayrimenkule dayalı ipotek bankacılığı” veya “ipoteğe dayalı kredi sistemi” diye adlandırdığımız Mortgage sistemidir. Aslında Mortgage, TOKİ’nin halen uygulamakta olduğu uzun vadeli kredi sisteminin bir başka açılımıdır. Mortgage kredilerinin aylık geri ödemeleri de, genellikle benzer bir konutun kira ödemeleri düzeyindedir. TOKİ’nin yoksullar ve dar gelirliler için ürettiği konutlar, ayda 100-200 YTL’den başlayan taksitlerle satılmaktadır. Bugün için bankalarımızın vermiş olduğu krediler ise, fakirlerimizi, orta gelir grubunu, maaşla geçinenleri ev sahibi yapmaktan uzaktır. “Tapumu cebine koyayım” anlayışının egemen olduğu ve vatandaşların konut sahipliğini ekonomik bir güvence olarak gördüğü Türkiye’de, Mortgate sisteminin iyi düşünülerek, ülkemizin karakterine göre adapte edilmesi gerekir. Sistemin yerleşmesinin zaman alması da kaçınılmazdır. TOKİ olarak, en çok konut üreten kurum olmamız nedeniyle Mortgage sistemiyle ilgilenmek, sistemin içine olmak zorundayız. Konuşmama son verirken; hepinizi tekrar saygıyla selamlıyor, sektöre katkıda bulunanlara ve bu organizasyonu düzenleyen Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneğine teşekkür ediyorum.
Eski zamanlardan beri insanlar kendilerini özel hissetmek ve kendilerine yakışan, uyan kıyafetler diktirmek için hep terzileri tercih ettiler. Çünkü terzilerin işciliği her zaman özel, özenli, farklı ve değerliydi.
Laliz.biz'i özenle çalışan bir terziye benzetelim. Ama öyle bir terzi ki, size beklediğinizden fazlasını veren bir terzi.
Hayal edin, Dünyanın en kaliteli kumaşları, usta terzilerin el emeği ile sizler için yeni tasarımlarla buluşuyor ve eşsiz giysilere dönüşüyor.
Bir düşünün!!!
Sizin ölçülerinizi iyi analiz edip ve değerlerinizi sizi daha iyi anlamaya çalışıyoruz. Edindiğimiz bu bilgi ve değerler ışığında sizi en iyi şekilde temsil edecek çalışmalar ortaya koyuyoruz. Yani bir terzi titizliğinde, size en yakışan elbiseyi dikiyoruz.
İşte Laliz.biz ekibi bu felsefeyi kendisine yol edinmiş, gideceği yönü ve ulaşmak istediği noktayı bilen yenilikçi, tecrübeli, dinamik, lider, atak, sürekli gelişmelere açık, zamanın ruhunu taşıyan, tasarımlarına önem veren, kararlı ve hedef odaklı çalışan bireylerden oluşmaktadır.
evden eve nakliyat, evden eve, evdeneve kargo, evden eve kargo, evdeneve, nakliyat, kargo, taşımacılık, şehirlerarası evden eve nakliyat, ayazoğlu evden eve, ayazoğlu, rıfatoğlu evden eve, rıfatoğlu evdeneve, rıfatoğlu evdeneve
Lal Design, Lal Soft, Lal Host, yazılım hizmetleri, tasarım hizmetleri, web sitesi, hosting hizmetleri, ahmet kater, alan adı tescili ve tüm web sitesi çözümleri sunar. ayrıca e-bülten ebülten ve banner tasarımları yapar. flash sitelerini de unutmamak lazım. web sitesi deyince lal design ı tercih etmelisiniz. www.islertikirinda.com www.laldesign.net www.lalsoft.net www.lalhost.net www.laliz.biz www.lal.web.tr www.oburada.com arkadaşlık sitesi dating sitesi www.ilkbilensizolun.com haber portalı kurar, e-ticaret siteleri ve web sitesi yönetim panelleri kurar. web sitesi yönetim paneli www.laliz.biz sitesi altında. ayrıca haber portalları da inşa eden lal design ın yaptığı çalışmaları görmek için www.laldesign.net sitesini ziyaret ediniz. web reklamlarında da lal design internet hizmetleri yine yanınızda. web sitenize admin mi lazım, o zaman bizi arayın, yani lal design internet hizmetleri. lal design internet hizmetleri bir laliz.biz kuruluşudur. laliz.biz şirketler grubuna bağlı diğer bir şirket de www.lalhost.net yani lalhost.net lal host hosting hizmetleri windows ve linux tabanlı sunucuları ile yüksek hızlı güvenli hizmeti sizlere sunuyor. ayırca yine www.laliz.biz laliz.biz şirketler grubuna bağlı diğer bir şirket de www.lalsoft.net lalsoft.net lal soft müşterilkerine web tabanlı yazılım çözümleri sunar. yani www.laliz.biz laliz.biz şirketler grubu tam teşekküllü web hizmetleri sunmanın gayreti ile yatırımlarına devam ediyor.
12 Haziran 2007 Salı
MÜSİAD İNŞAAT ZİRVESİ Lal Design, Lal Soft, Lal Host, yazılım hizmetleri, tasarım hizmetleri, web sitesi, hosting hizmetleri, ahmet kater
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder