KENTLER VE GELİŞME SÜRECİNDE KONUT TALEBİ VE HEDEF KİTLELER T.C. Karadeniz Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi 30 Mart 2007, Trabzon Erdoğan Bayraktar İnş. Yük. Müh. T.C. Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanı · İnsanlığın varoluşuyla birlikte içgüdüsel olarak keşfedilen barınma ihtiyacı, yerleşik düzene geçme ve şehirleşmeyle birlikte çeşitli safhalar geçirmiştir. · Yerleşik düzene geçiş, konut anlayışının da ortaya çıkması demektir. · Konut, ticaret ve sanayiinin komşusudur. Eğitim, sağlık, ticaret, dinlenme, kültür, ibadet mekânlarına ihtiyaç doğurur. Bu da kentleşme demektir. · Gerçek anlamda kentleşme ise ancak sanayii devriminden sonra ortaya çıkmıştır. · Sanayi devrimini batı ülkelerinde yaşandığından, kentleşme de bu ülkelerde başlamıştır. İnsanlık tarihinin seyrine baktığımızda; sanayi devriminden sonra şehirlere olan nisapsız göçün yarattığı konut sorunu, sağlıksız ve çarpık yapılaşmayı da beraberinde getirmiştir. Ancak, sanayileşmesini ve gelişmesini hızlı tamamlayan ve gelir düzeyini belli seviyeye çıkaran ülkeler bu sorunları büyük ölçüde çözmüştür. Gelişmiş ülkelerin refah toplumlarının şehrin gürültüsü ve stresinden kaçarak, yeşili bol, sakin çevrelerde mekân tutma arzusunun yarattığı banliyöler ile; gelişmekte olan ülkelerdeki kırsal kesim insanlarının, daha iyi yaşamak için şehirlere akın etmesi sonucu, şehirlerin etraflarında derme çatma evlerin oluşturduğu varoşlar ters bir benzeşim sergilemektedir. Gecekondu nüfusunun oranı gelişmiş ülkelerde yüzde 6 iken, az gelişmiş ülkelerde yüzde 70’lere kadar çıkmaktadır. Dünyada halen bir milyar civarında olduğu tahmin edilen gecekondularda yaşayan ve yoksul kesimi oluşturan nüfusun, gerekli tedbirlerin alınmaması halinde 2030 yılında 2 milyar olabileceği tahmin edilmektedir. Özellikle, Asya ülkeleri, Latin Amerika ülkeleri ve gelişmekte olan diğer ülkelerde, kentsel nüfusun ortalama yüzde 60’ı gecekondularda yaşamaktadır. Kentleşme ve gecekondu sorunu ile ülkelerin sosyal ve ekonomik kalkınmışlığı arasında bir ilişki olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Dünyanın bütün ülkelerinde konut ve buna bağlı kentleşme sorunu bulunmakla birlikte; kalkınma düzeyi düştükçe, sorunlar da büyümektedir. ü İç ve dış göçler, ü Nüfus artışı, ü Nüfusun coğrafyaya dengesiz dağılımı, ü Hızlı kentleşme, ü Kentsel arsa sunumunun yetersizliği, ü Konutun pahalı bir yatırım oluşu, ü Ve Yoksulluk Konut sorununun da başlangıç noktalarıdır. Konut alım gücü bulunmayan yoksul ve dar gelirli nüfusa yönelik sosyal konut politikaları üretmek, sosyal devlet olmanın bir gereğidir. Ülkemizin konut ve kentleşme seyrine baktığımızda; özellikle 1945’ten sonra, sanayileşme süreciyle birlikte şehirlerimize doğru başlayan aşırı göç sebebiyle; başlarda İstanbul, Ankara, İzmir, Adana gibi şehirlerimizde gecekondu olgusu ve gecekondu problemi ortaya çıkmışken bugün geldiğimiz noktada illerimizin yarısında ve nüfusu 70 binin üzerinde olan ilçelerimizde de gecekondu ve kaçak yapılaşma sorunu vardır. Şehirlerimizin en büyük sorunu olan gecekondulaşma; dar gelirlilerin ve yoksulların konut edinmede yaşadıkları güçlükler ile göçün önlenememesi sonucu doğmaktadır. 1980’li yıllara kadar; · konut talebini karşılamak ve kentleşme sorunlarına çare bulmak amacıyla geliştirilen politikalar yetersiz kalmış, · ülke geneline yayılan toplu konut uygulamaları gerçekleştirilememiş ve · gecekondu/kaçak yapılaşma büyük bir sorun haline gelmiştir. 1984 yılında, konut sorununun çözülmesi amacıyla çıkarılan 2985 sayılı Toplu Konut Kanunu ile Toplu Konut Fonu oluşturulmuş ve genel idari bütçe dışında, tüzel kişiliğe sahip Toplu Konut ve Kamu Ortaklığı İdaresi Başkanlığı kurulmuştur. TOKİ; ülkemizde konut teknolojisinin ve konut finansmanının gelişmesinde etkili olmuş; 1983-2002 yılları arasında Toplu Konut Fonu’nun imkanlarıyla; kooperatif kredileri kapsamında 940 bin konuta kredi desteği sağlamıştır. Aynı süreçte; toplam 43 bin 145 konutu bizzat üretmiştir. Olumlu gelişmelere karşın; 1984-1988 yılları arasında kredilendirilen kooperatiflerin tamamlanma süresi 18 ay iken, 1989-1997 yılları arasında bu süre 72 aya kadar uzamıştır. Toplu Konut Fonu’nun, 1993 yılında Genel Bütçe kapsamına alınması, 2001’de ise tamamen kaldırılmasıyla, İdare konut üretiminden uzaklaşmıştır. Buna karşın, ülkemizdeki hızlı kentleşme ve ruhsatsız yapılaşma eğilimi durmamış, dar ve orta gelirli vatandaşlarımızın nitelikli konut ihtiyacı da artmıştır. YASAL ÇERÇEVE VE HEDEFLER ü Bilindiği üzere “konut hakkı”, İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nde, “herkesin kendisinin ve ailesinin sağlık ve refahı için beslenme, giyim ve konut hakkı vardır” ifadesiyle yaşamsal haklar arasında sayılmıştır. ü Yine Birleşmiş Milletler Habitat Gündemi de, “herkese yeterli konut” temasını sürekli işlemiştir. ü Anayasamızın 57’inci maddesi; devlete, “konut ihtiyacını karşılayacak tedbirleri alma” görevini vermiştir. ü T.C. 58. ve 59. Cumhuriyet Hükümetleri; Acil Eylem Planı ve Hükümet Programında, “gecekondu sorunun çözümü” ile “alt gelir grubu ve yoksulların kira öder gibi taksitlerle ev sahibi olabilmesi” konularına yer vermiş, bu doğrultuda Toplu Konut İdaresi ile belediyeleri görevlendirmiştir. 2003 yılından itibaren gerçekleştirilen yasal düzenlemeler büyük bir açılım yaratmış, üretilen sağlam ve bütüncül politikalarla, Türkiye tarihinde ilk kez bu kadar büyük çapta bir “planlı kentleşme ve konut atağı” başlatılmıştır. Dört yılda 10’u aşkın hukuki düzenleme yapılmış, bunlardan bazılarıyla TOKİ; · Kaldırılan Konut Müsteşarlığı ile, · Kaldırılan Arsa Ofisi Genel Müdürlüğünün görev ve yetkilerini devralmış, · Gecekondu dönüşüm ve kentsel yenileme projelerinde, yetkilendirilmiş, · Köy mimarisinin geliştirilmesi ile tarihi doku ve yöresel mimarinin korunması konularında etkin görevler üstlenmiştir. Bugün konut alanında devletin ana kurumu olan TOKİ, gerek Anayasamızın devlete yüklediği görevler, gerekse Acil Eylem Planında ve Hükümet Programında yer alan hedefler doğrultusunda politika ve faaliyetlerini şekillendirmektedir. TOKİ, bu çerçevede; DPT ve TÜİK verilerine göre Türkiye’de 2,5 milyon civarında olan acil konut ihtiyacının yüzde 5 ile 10 kadarını üreterek; ü Alternatif, yenilikçi uygulamalarla konut üretiminin belli bir model çerçevesinde gerçekleşmesini sağlayarak, konut piyasasını disipline etmeyi; ü Kalite, sağlamlık, ucuzluk gibi hususlara dikkat ederek spekülatif oluşumlara mani olmayı; ü Ülke nüfusunun ülke coğrafyasına dengeli bir biçimde dağılmasına yardımcı olmayı ve böylece; düzenli kentleşmeye ciddi katkı sağlamayı hedeflemektedir. TOKİ olarak, kamusal hizmet anlayışı ve ilkesi doğrultusunda, özel sektörün gitmediği ihtiyaç bölgelerinde; birbirini tamamlayan ve destekleyen uygulamalarla; ü Tasarruf gücü ve peşin ödeme imkanı bulunmayan, alt gelir grubu ve yoksul vatandaşlarımızın, kira öder gibi uzun vadelerde ev sahibi olmalarına imkan sağlamak; ü Gecekondu bölgelerini tasfiye ederek, kentsel yenilemeler sağlamak.
ü Doğal afetlerde can ve mal kaybının yükselmesine neden olan kaçak ve plansız yapılaşmaya set çekmek; ü Şehri cazip kılan olanakları kırsal kesim insanımızın ayağına götürmek ve göçün hızını kesmek için konut üretiyoruz. BUGÜN İTİBARIYLA; 81 İL ve 297 İLÇEDE, 654 ŞANTİYEDE; BAŞLATILAN KONUT SAYISI 241 BİN 497, TAMAMLANAN VEYA TAMAMLANMAK ÜZERE OLAN KONUT SAYISI 120 BİNDİR. · 2007 yılı sonu için hedeflenen 250 bin konut rakamı aşılacaktır. · Ayrıca, önümüzdeki dönem için 500 bin konutluk projelendirme çalışması yapılmıştır. ÜRETTİĞİMİZ KONUTLARIN YÜZDE 82’Sİ SOSYAL KONUT NİTELİĞİNDEDİR. 193.320 SOSYAL KONUT: ü 49.020 konut; hiç geliri olmayan veya aylık hane geliri 840 YTL’nin altında olan vatandaşlarımız için 15-20 yıl vadelerle ve aylık 200 YTL’den başlayan taksitlerle satılmaktadır. ü 115.155 konutumuz da, evi olmayan dar ve orta gelir grubuna; yüzde 10-25 peşin, 10 yıl vade ve aylık 300 YTL’den başlayan taksitlerle satışa sunulmaktadır. GECEKONDU DÖNÜŞÜM/KENTSEL YENİLEME TOKİ, 2003 yılında başlattığı planlı kentleşme ve konut atağı çerçevesinde, gecekondu sorununun çözümüne yönelik olarak; merkezi hükümetin desteği ve yerel yönetimlerle işbirliğiyle, vatandaşı da mağdur etmeden, Cumhuriyet tarihimizde bugüne kadar görülmemiş hızda ve kapsamda bir çalışma başlatmıştır. Bu itibarla; 110 belediye ile toplam 70 bin konutluk gecekondu dönüşüm protokolleri imzalanmış, 62 bölgede, 19 bin 653 konutluk uygulama başlatılmıştır. · Yürütülen projelerde, dönüşüm yapılan bölgelerdeki bütün sosyal aktörlerin rol almasına, vatandaşın ikna edilmesine ve projeye gönüllü katılımına önem verilmektedir. · Hak sahiplerine verilecek konutlar TOKİ tarafından 12-14 ayda bitirilmektedir. · Bir yandan, tasfiye edilen gecekondu alanları projelendirilerek örnek yerleşim veya rekreasyon alanlarına dönüştürülürken; öte yandan bu sağlıksız bölgelerde yaşayan vatandaşlarımız da; altyapısı tamamlanmış; sosyal yaşamın gerektirdiği donatıların bulunduğu, modern ve planlı yerleşim alanlarında yaşama olanağına kavuşmaktadırlar. · Gecekondu sorununun sadece yerel yönetimlerin gayretleriyle çözülemeyeceği açıktır. Bugün, Kentsel Yenileme Projeleri bir devlet politikası haline getirilmiştir. · TOKİ tarafından Türkiye çapında başlatılan gecekondu dönüşüm çalışmaları belediyelerimiz ve konut yapımcılarımız için de bir model oluşturmaktadır. · TOKİ tüm bu uygulamalarını; merkezi idarenin gücü ve Başbakanımızın desteğiyle, Belediyelerle işbirliği içinde yapmıştır. (Protokol Yolu örneği) DİĞER UYGULAMALAR TOKİ, sosyal konut uygulamaları kapsamında; “afet konutları”, “tarımköy” ve “göçmen konutları” projelerini de yürütmektedir. ü Bu itibarla sosyal konut uygulamalarımızın 7.197 adedini; deprem, yangın, sel gibi felaketlerden zarar gören yerleşimlerde afet konutları kapsamında ürettik. ü Ayrıca; şehri cazip kılan olanakları kırsal kesim insanlarımızın ayağına götürmek ve böylece göçün hızını kesmek amacıyla 21 köyde 2.295 konutluk (köyün üretim faaliyetine uygun ahır, ağıl, depo vb. dahil) tarımköy uygulaması başlattık.
Öte yandan TOKİ; planlı kentleşme ve konut üretimine kredilendirme yoluyla da destek olmaktadır. Bu itibarla; ü Kentlerimizin en büyük servetlerinden olan, tescilli taşınmaz kültür varlıklarımızın bakımı, onarımı ve restorasyonuna katkı sağlamak için de 2005 yılından itibaren itibaren kredi uygulaması başlatmıştır. Tarihi kent dokusunun sağlıklaştırılmasına yönelik uygulama kapsamında, toplam 53 projeye 4 milyon YTL. kredi desteği sağlanmıştır. ü İdaremiz, yarım kalan kooperatiflerin tamamlanması amacıyla kredi uygulamalarını da sürdürmektedir. Bu kapsamda da, 56 bin konuta tamamlama kredisi açılmış ve 40 bin konut tamamlanmıştır. ü Ayrıca; şehit ailelerine, Maluller ile Dul ve Yetimlerine faizsiz olarak konut kredisi verilmektedir. Bir başka faaliyet alanımız olan Arsa Üretim Projeleriyle de; konut üretiminde önemli bir maliyet unsuru olan arsa payının asgariye indirilerek ucuz konut üretimine katkı sağlanması ve atıl durumdaki tescilsiz alanların Hazine adına tescil edilerek kamuya kazandırılması hedeflenmiştir. Bedelsiz kapsamında Hazineden alınan 250 milyon YTL değerindeki 73 milyon metrekare arsaya karşılık, ihale edilen 228 bin konuttan Maliyeye ödenecek 660 milyon YTL KDV bedeline mahsuben, 180 milyon YTL ödenmiştir. DEĞİŞEN KONUT ANLAYIŞI Bugün konut ihtiyacını irdelediğimizde; altyapısı ve ulaşımı tamamlanmış; eğitim, sağlık, kültür, ticaret gibi sosyal donatıları yeterli; parkları, bahçeleri, çevre düzeni, spor, dinlenme ve eğlence tesisleriyle insanlara çağdaş yaşam olanakları sunan yerleşim alanlarında ikamet edebilme anlaşılmaktadır. TOKİ, insanlarımıza hak ettikleri sağlam ve kaliteli, çağdaş olanaklara sahip, güvenli yerleşim yerleri sunmada öncülük ederken, yeni bir planlı kentleşme ve konut üretim anlayışını da oluşturmaya çalışmaktadır.
Bu kapsamda, 241 bin 497, konutla birlikte; · 250 Okul (6.338 derslik) · 214 Ticaret Merkezi · 176 Cami · 7 Hastane · 52 Sağlık Ocağı · 48 Spor Salonu · 34 Kütüphane TOKİ, konut üretim alanlarını kıraç bölgelerden seçerek ağaçlandırma ve peyzaj yapımına önem vermektedir. Çevre düzenlemeleri kapsamında yaklaşık 13 milyon metrekare yeşil alan düzenlemeleri, 2 milyon ağaç dikimi ve 3 milyon çalı peyzajı yapılmaktadır. İdaremizin uygulamalarıyla birlikte inşaat sektörüne olan güven artmış, kent ve çevre bilinci, buna paralel olarak da konut satın alma bilinci gelişmiştir. Bugüne kadar TOKİ tarafından satışa çıkarılan 178 bin 249 konuttan 156 bin 797 adedi satılmıştır. Konut ve kentleşmenin her boyutunda faaliyet gösteren TOKİ, bu çerçevede; Tarihi Doku Projelerine verdiği kredi desteğinin yanı sıra, bazı projelerde restorasyon işini bizzat üstlenerek, yıpranan tarihi varlıklarımızın ülkeye yeniden kazandırılmasına katkı sağlamaktadır. · Ankara Vilayet konağı, · Elazığ Çarşı Mahallesi Eski Hükümet Konağı, · Gaziantep Naib Hamamı, · İstanbul Üsküdar Fatih Mahkeme Binası, · Trabzon Çömlekçi’de tarihi eser kapsamında iki bina. Öte yandan; Sağlık Bakanlığı ile yapılan protokol çerçevesinde; Sakarya 250 yataklı hastane (teslim edildi) Adana 400 “ (inşaatına başlandı) Diyarbakır 400 “ “ İstanbul 544 “ “ Samsun 400 “ “ Trabzon 400 “ “ Afyon 400 “ (proje aşamasında) olmak üzere 7 ilde Eğitim ve Araştırma Hastanesi yapılmaktadır. Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu ile yapılan protokol çerçevesinde “Sevgi Evleri” ve “Engelsiz Yaşam Merkezleri” projeleri uygulamaya konmuş, bu kapsamda 28 ayrı proje için çalışmalar başlatılmıştır. Kültür ve Turizm Bakanlığı ile yapılan protokol çerçevesinde, Karadeniz bölgemizde turizmi geliştirmek amacıyla 7 adet otel yapılması ile ilgili çalışmaları başlatılmıştır. Yurt dışında da faaliyetlerini sürdüren TOKİ; · 26 Aralık 2004’te Güneydoğu Asya’da meydana gelen deprem ve tsunami sırasında en çok hasar gören ülkeler olan Endonezya ve Srilanka’da; · Ekim 2005 tarihinde deprem felaketine uğrayan Pakistan’da, insani yardım çerçevesinde projeler uygulamıştır. FİNANS MODELİ TOKİ tüm faaliyetlerini, bilimsel ve modern dünyanın uyguladığı gibi; bütçeden pay almadan, gerekli kaynağını Hazineden temin ettiği arsaları değerlendirerek ve de konut ile işyeri satışlarından elde etmektedir. Bu çerçevede; başlatılan 241 bin 497 konutun 42 bin 772 adedi, hem TOKİ hem de iştiraklerimizden Emlak GYO eliyle “Arsa Satışı Karşılığı Gelir Paylaşımı Projeleri” kapsamında üretilmektedir. Özel sektörle işbirliği içinde geliştirilen ve bir tür arsa satışı niteliğinde olan bu model ile; · Kamunun elindeki araziler en iyi şekilde değerlendirilmekte, · TOKİ’ye ve dolayısıyla devlete kaynak sağlanmakta, · Nitelikli çevreler oluşturulmaktadır. Bu projeler, kat karşılığı ihalelerden tamamen farklı bir sisteme oturtulmuş ve konutların satılamayarak kamunun elinde kalmasına yönelik bütün riskler ortadan kaldırılmıştır. TOKİ, bu uygulamalarla; ülkemize yeni yerleşim birimleri kazandırmada sınıf atlatmış, en modern yapı teknolojileri ve tekniklerinin geliştirilmesi ve kullanılması ile çağdaş konut alanlarının oluşumuna ve müteahhitlerin gelişimine de katkı sağlamıştır. Arsa Satışı Karşılığı Gelir Paylaşımı Projeleriyle, İdaremize 4.5 milyar YTL. gelir getirecek ihale yapılmış; bugüne kadar kasamıza 1.5 milyar YTL. nakit girişi sağlanmıştır. SONUÇ Kuruluşundan 2003 yılı başına kadar geçen 19 yıllık süreçte; Toplu Konut Fonu’nun imkanlarıyla, kendi arsaları üzerinde 43 bin 145 salt konut üreten ve konut üreticilerine kredi desteği sağlayan TOKİ, 2003 yılı başından itibaren; Hükümetimizin programı, gerçekleştirilen yasal düzenlemeler ve de Başbakanımızın takip ve talimatları doğrultusundaki kararlı politikalar çerçevesindeki açılımlarla; konut üretimi ve kentleşmenin her boyutuna eğilecek şekilde yeniden yapılandırılmıştır. Böylece, Cumhuriyet tarihinde ilk kez bu kadar büyük çapta “Planlı Kentleşme, Konut Üretim ve Gecekondu Dönüşüm Programı” başlatılmıştır. ü Üretilmekte olan 241 bin konut, altyapı ve sosyal donatılarıyla birlikte nüfusu 100 bini aşkın 10 şehir demektir. ü 2003-2007 arasında; 1.200 ayrı ihale gerçekleştirilmiş, yatırım maliyeti 13 milyar YTL. olan uygulama başlatılmıştır. ü Toplam 5.5 milyar YTL. hakediş ödemesi yapılmıştır. ü İdarenin halen 7 milyar YTL. alacak portföyü bulunmaktadır. ü Doğrudan ve dolaylı olmak üzere 800 bin kişilik istihdam sağlanmıştır. · İnşaatlarımızda maksimum kalite ve emniyeti ön planda tutuyoruz. Projelendirme öncesinde inşaatın yapılacağı arazide jeolojik ve jeoteknik etütleri yaptıktan sonra, deprem riskini göz önünde bulundurarak en uygun temel tipi ve taşıyıcı sistemi belirliyoruz. · TOKİ olarak, tüm faaliyetlerimizi özel sektörle işbirliği içinde sürdürüyoruz. · 300’ü aşkın müteahhit ve müşavir firmayla iş yapıyoruz. · Çalışmalarımızda bürokrasiyi en aza indirerek, özel sektörün pratikliği ve esnekliğiyle, devlet terbiyesi ve ciddiyetini birarada tutmaya çalışıyoruz. · Daha önce, bütün müteahhitler TOKİ ihalelerine girerken, bugün işini ciddi ve sağlam yapmayan müteahhitler, ihalelerimize girmeye cesaret edememektedirler. · Kaliteden ödün vermeyen TOKİ, müteahhit firmaları sürekli denetim altında tutarak faaliyet raporları oluşturmaktadır. Bir tür karne niteliğini taşıyan bu çalışma bir kitapçık olarak da yayınlanmıştır. Böylece; işi kaliteli yapanlarla yapmayanlar objektif bir performans değerlendirmesine tabi tutulmakta ve kaliteli iş yapmaya özendirilmektedir. · Müteahhitlerimizin teknik ve mali açıdan gelişmesi ve güçlenmesi sağlanarak, yurt dışı piyasalardaki pazar paylarının artırılması teşvik edilmektedir. · Kontrollük hizmetlerinde müşavir firmalar da devreye sokularak, özel sektördeki müşavirlik sisteminin gelişmesine katkı sağlanmaktadır. TOKİ; müteahhitler, müşavirler, teknik elemanlar ve inşaat malzemesi üreticileri için bir “okul” haline gelmiştir. Bugün geldiğimiz noktada TOKİ, modern kentleşmenin tüm unsurlarını kapsayan bir anlayışla hizmet vermektedir. Bu aynı zamanda; · Sosyal devlet anlayışının güçlenmesine, · Üretim çarklarının önündeki engellerin azaltılmasına, · Yoksul vatandaşına hizmet eden, adalet ve anlayışla yaklaşan bir devlet yapısının oluşmasına; · Yasalara saygılı vatandaşların devlete olan güveninin pekiştirilmesine katkı sağlamayı amaçlamaktadır. Pırıl pırıl yerleşim alanları, sağlam ve kaliteli evler insanlık hakkıdır. Parklarında çocukların oynadığı, bahçelerinde yaşlıların dinlendiği, modern hayatın gerektirdiği donatılarla bezenmiş mekânlar insanların yaşam hakkıdır. Bu hak modern dünyanın insanlığa sunacağı en temel olanak olmalıdır.
Eski zamanlardan beri insanlar kendilerini özel hissetmek ve kendilerine yakışan, uyan kıyafetler diktirmek için hep terzileri tercih ettiler. Çünkü terzilerin işciliği her zaman özel, özenli, farklı ve değerliydi.
Laliz.biz'i özenle çalışan bir terziye benzetelim. Ama öyle bir terzi ki, size beklediğinizden fazlasını veren bir terzi.
Hayal edin, Dünyanın en kaliteli kumaşları, usta terzilerin el emeği ile sizler için yeni tasarımlarla buluşuyor ve eşsiz giysilere dönüşüyor.
Bir düşünün!!!
Sizin ölçülerinizi iyi analiz edip ve değerlerinizi sizi daha iyi anlamaya çalışıyoruz. Edindiğimiz bu bilgi ve değerler ışığında sizi en iyi şekilde temsil edecek çalışmalar ortaya koyuyoruz. Yani bir terzi titizliğinde, size en yakışan elbiseyi dikiyoruz.
İşte Laliz.biz ekibi bu felsefeyi kendisine yol edinmiş, gideceği yönü ve ulaşmak istediği noktayı bilen yenilikçi, tecrübeli, dinamik, lider, atak, sürekli gelişmelere açık, zamanın ruhunu taşıyan, tasarımlarına önem veren, kararlı ve hedef odaklı çalışan bireylerden oluşmaktadır.
evden eve nakliyat, evden eve, evdeneve kargo, evden eve kargo, evdeneve, nakliyat, kargo, taşımacılık, şehirlerarası evden eve nakliyat, ayazoğlu evden eve, ayazoğlu, rıfatoğlu evden eve, rıfatoğlu evdeneve, rıfatoğlu evdeneve
Lal Design, Lal Soft, Lal Host, yazılım hizmetleri, tasarım hizmetleri, web sitesi, hosting hizmetleri, ahmet kater, alan adı tescili ve tüm web sitesi çözümleri sunar. ayrıca e-bülten ebülten ve banner tasarımları yapar. flash sitelerini de unutmamak lazım. web sitesi deyince lal design ı tercih etmelisiniz. www.islertikirinda.com www.laldesign.net www.lalsoft.net www.lalhost.net www.laliz.biz www.lal.web.tr www.oburada.com arkadaşlık sitesi dating sitesi www.ilkbilensizolun.com haber portalı kurar, e-ticaret siteleri ve web sitesi yönetim panelleri kurar. web sitesi yönetim paneli www.laliz.biz sitesi altında. ayrıca haber portalları da inşa eden lal design ın yaptığı çalışmaları görmek için www.laldesign.net sitesini ziyaret ediniz. web reklamlarında da lal design internet hizmetleri yine yanınızda. web sitenize admin mi lazım, o zaman bizi arayın, yani lal design internet hizmetleri. lal design internet hizmetleri bir laliz.biz kuruluşudur. laliz.biz şirketler grubuna bağlı diğer bir şirket de www.lalhost.net yani lalhost.net lal host hosting hizmetleri windows ve linux tabanlı sunucuları ile yüksek hızlı güvenli hizmeti sizlere sunuyor. ayırca yine www.laliz.biz laliz.biz şirketler grubuna bağlı diğer bir şirket de www.lalsoft.net lalsoft.net lal soft müşterilkerine web tabanlı yazılım çözümleri sunar. yani www.laliz.biz laliz.biz şirketler grubu tam teşekküllü web hizmetleri sunmanın gayreti ile yatırımlarına devam ediyor.
12 Haziran 2007 Salı
KENTLER VE GELİŞME SÜRECİNDE Lal Design, Lal Soft, Lal Host, yazılım hizmetleri, tasarım hizmetleri, web sitesi, hosting hizmetleri, ahmet kater
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder